Kázání
Genesis 41, 1–7
(1) Po dvou letech se stalo, že farao měl sen: Stojí u Nilu.
(2) Pojednou z Nilu vystupuje sedm krav nápadně krásných a vykrmených a popásají se na říční trávě.
(3) A hle, za nimi vystupuje z Nilu jiných sedm krav, nápadně šeredných a vyhublých, a postaví se vedle těch sedmi krav na břehu.
(4) A ty nápadně šeredné a vyhublé sežraly sedm krav nápadně krásných a vykrmených. Vtom farao procitl.
(5) Když zase usnul, měl druhý sen. Sedm klasů bohatých a pěkných vyrůstá z jednoho stébla.
(6) A hle, za nimi vyráží sedm klasů hluchých a sežehlých východním větrem.
(7) A ty hluché klasy pohltily sedm klasů bohatých a plných. Farao procitl; takový to byl sen.
Milé sestry a milí bratři,
pamatujete si na to, co se vám dneska zdálo? Pamatujete si obecně svoje sny? Já s tím mám docela problém, ale sem tam se zadaří a nějaký sen mi zůstane v paměti až do rána. A o čem se vám zdá? Jsou to hezké sny, kde si odpočinete. Nebo to je samý boj, konflikt, létání a padání? Anebo jsou plné erotiky?
Nebojte, nebudu chtít, abyste to říkali nahlas. Možná se vám naopak stává, že vás něco tak trápí, že nemůžete dlouho usnout, převalujete se na posteli a koukáte do mobilu. A pak usnete a ve snu to trápení nahlédnete z nějaké nové perspektivy.
Nedávno jsem byl na prvním setkání psychoterapeutického výcviku, kde jsme každé ráno spolu sdíleli, co se nám zdálo. I já jsem tam měl moc zajímavý sen o zmutovaném vesmírném vraždícím mravenci, ale tím vás nebudu teď zatěžovat.
Práce se sny
A tak mě ta práce se sny zaujala, že jsem si o tom koupil i knížku. Nebojte, není to nějaký ezo snář, ale návod jednoho psychoterapeuta, jak se sny pracovat. Knížka se jmenuje Sny jako řeč nevědomí. A autor tam navrhuje jednoduchý postup, jak svůj sen uchopit. Zaprvé: Nejdřív si má člověk ke každému obrazu ve snu vytvořit asociace. Zadruhé: Se je má snažit pochopit vzhledem k vnitřnímu prožívání. Zatřetí: Má sen vyložit. A za čtvrté: Má udělat nějaký rituál. Přenést to, co se mi zdálo do reality.
Jak mi ta knížka ležela na pracovním stole, tak jsem se začal zajímat, co říká o snech Bible. Přece jenom je to duševně duchovní záležitost. Já vím trochu iracionální, a to tady u nás nemáme moc rádi, ale víra přece není jen o slyšení a rozumu, ale taky o obrazech a pocitech A jak mě překvapilo, když jsem zjistil, že podle tohohle návodu víceméně jednají i biblické postavy! Myslím, že to má co říct i nám. A proto se podíváme na tři konkrétní sny, které jsou zapsány v Bibli.
Sny v Bibli
Nejdřív trochu obecně. Bible vnímá sny víceméně pozitivně. Starověký Izraelec podobně jako jiné národy kolem něj věřil, že skrze sny s člověkem komunikuje Bůh. Na tom nebylo zas tak nic neobvyklého, Biblická kritika se ale naváží pak do těch, kteří si takové sny přivozují různými opojnými látkami a sny si vynucují. S Hospodinem je možné ve snu setkat, a dokonce s ním i rozmlouvat. Jen si to představte, že by se vám ve snu zjevil Bůh a něco vám řekl. Kolik z vás by s tím šlo za farářem a kolik za psychiatrem?
Člověk nemusí být hned za blázna. Takové sny se zdají i významným biblickým postavám, o kterých bychom řekli, že jsou duševně docela v pořádku. Bible sny bere vážně, dokonce to, že se lidem budou hodně zdát prorocké sny, bude důkazem toho, že přišel mesiáš. Na druhou stranu varuje před sny falešných proroků, kteří budou na základě svých zjevení odvádět lidi od následování Hospodina. Všehovšudy lze říct, že sny jsou v Bibli v pořádku, ale nesmí člověka odvracet od Hospodina.
To bylo obecně a teď úplně konkrétně. Podíváme se na první příběh, a to na Jákobův sen v Bét-elu. Ve snech si často řešíme věci, které se nám dostaly do vědomí během dne a nezvládli jsme je zpracovat. Pak tyhle obsahy přichází v noci a my máme možnost si je znovu prožít a odžít. Když jsem si pročítal jednotlivé sny v Bibli, tak jsem si vždy položil otázku: Co ty lidi trápí, že se jim zdá zrovna tohle.
1. sen – Jákob na útěku
Jákob je v tomhle příběhu na útěku. Utíká před svým bratrem Ezauem, který ho chce zabít. Jákob Ezaua prostě okradl o požehnání jejich otce. Možná si řeknete: No a co. Pár slov. Dostávám požehnání na každých bohoslužbách a nevím, proč by měl být problém, kdyby ho dostal někdo jiný.
Jenže… Jenže tady to požehnání od Izáka znamená, že Jákob je pán domu a že mu Ezau a další bratři mají sloužit. Že Jákob bude vlastnit všechno, co patřilo jejich otci a bude o tom i dál rozhodovat.
Na Ezaua zbude už jen to, že z něj bude dobrý bojovník bez polí a stád a že bude muset svému bratru sloužit. Nic moc. Ezau se naštve a Jákob musí utéct. Utíká pryč za hranice svého kmene. Zde ho nic nechrání, je nikdo, je cizinec. Padne noc, dá si pod hlavu kamen – jako polštář nic moc – a usíná s těžkými myšlenkami. Trápí ho, co s ním bude a jestli mu někdo zaručí bezpečí.
A tu najednou ve snu vidí žebřík, který vede až do nebe a jak na něj vystupují a sestupují nebeské bytosti. A tu najednou uslyší Boha. Ten se mu představí, že je to Bůh jeho otce a děda. A že ta země, na které leží, bude patřit jemu, že bude mít hodně dětí a že to všechno dobře dopadne. Bůh mu doslova říká: Budu s tebou a budu tě střežit a nikdy tě neopustím.
Bůh tady za ním jasně přichází a ujišťuje ho, že to bude dobré. Ať už se bude kdekoliv toulat, tak na něj Bůh nezapomíná a že to dědictví, které si podvodem vymohl na svém otci, Bůh zpečeťuje svým slovem. Trochu nefér, ale Bohu do hlavy nevidíme.
Jákoba, kterého doteď stíhaly úzkosti z toho, co provedl, najednou přepadne bázeň z toho, co viděl ve snu. Uvědomí si, že tohle nebylo jen tak a prohlásí: Na tomto místě je Hospodin a já jsem to nevěděl. A postaví tam oltář z toho kamene, na kterém spal.
Vzpomínáte na ty čtyři kroky, jak pracovat se sny? Asociace, propojení s vnitřní dynamikou, výklad a rituál? Jákob si uvědomuje, že se setkal s Bohem, vykládá si ho tak, že ho Bůh neopouští. A jako rituál, kterým chce Boha uctít a poděkovat, mu tam postaví oltář. Skoro jako by četl tu knížku o snech…
2. sen – Josef a jeho bratři
Kdo příběhy o praotcích trochu znáte, tak víte, že se nakonec Jákob vrací se čtyřmi ženami, kupou dětí a že pak u Jaboku má další zvláštní noční prožitek, kdy se setká s Božím zápasníkem. Ten mu dá nové jméno Izrael. S Ezauem to nakonec urovnají. Prozatím to vypadá na docela dobrý konec…
Teď se ale přesuneme k Jákobovu synu Josefovi, který snad po svém otci podědil dar pro vnímání snů a jejich výklad.
Josef je v tomto momentě nejmladší syn z dvanácti synů. Nedělám si iluze o tomhle chlapeckém kolektivu. Dovedu si představit, že tam mezi nimi panuje zákon džungle.
Tvoří se spojenectví, silnější rozkazují slabším, starší mají na všechno právo, na mladší se zapomíná. Všichni jsou si podobní, Jákob je rád, že si vůbec pamatuje jejich jména. Každý bojuje o své místo na slunci v otcově přízni. Nic není zadarmo.
Josef je nejmladší, a proto nejslabší a bezmocný, když se proti němu ostatní postaví. A na jeho postavení mu ani moc nepřidává, že ho Izák miluje ze všech nejvíce, že mu dal i krásné šaty. Aspoň takto může mezi nimi vyniknout.
A to jeho bratry pěkně štve. Oni o svoje místo před otcem zápasí a on má všechno zadarmo jen proto, že je nejmladší. A tak ho neberou vážně a ani ho neposlouchají. Josefa trápí, že ho nikdo nebere vážně a jako sobě rovného.
A tak se mu zdá sen, jak spolu s bratry váže snopy obilí a že ten jeho povstal a ostatní se mu klaní. Jakmile se probudí, jde za svými bratry, aby se před nimi ukázal. A ti nad tím moc nepřemýšlí, co by tahle zpráva (od Boha) mohla znamenat a rovnou sen interpretují. A to tím způsobem, že se rovnou naštvou a Josefa ještě víc nenávidí za to, že by se jemu tomu nejmladšímu měli klanět.
Josef ví, že nepochodil, trápí ho to dál, a tak zdál se mu jiný sen s podobným obsahem. Tentokrát zůstává sám sebou a klaní se mu rovnou měsíc, slunce a jedenáct hvězd. Za koho se to považuje? Co si sobě myslí? To už je vrchol! Dokonce i jeho otec ho okřikne, že tohle je moc.
Tady je vidět, jak to může dopadnout s výkladem snu, když ji vezmete za špatný konec a vyvádíte z ní fatální důsledky. Tohle jednání spíš říká víc
o jejich žárlivosti než o Josefově nejistotě. Josef se chtěl pochlubit a jeho bratry to jen naštvalo. Jako převedení snu do života si úplně nezvolili tu nejlepší cestu. Rozhodli se, že se Josefa zbaví. Prodali ho do otroctví a svému otci řekli, že ho sežrala divá zvěř.
Nic na plat, že tohle byl Boží sen a že se Josefovi budou za pár let klanět a budou uznávat jeho moc. Stačí jen, aby se změnila situace a nastal hlad. Ale to předbíháme, protože se nejdřív musí Josef ukázat jako ten, který umí sny taky vykládat.
3. sen – Krávy a klasy
A tím se dostáváme ke třetímu snu, ve kterém Hospodin promlouvá k samotnému faraonovi, vládci Egypta. Zdá se mu hrozný sen, se kterým si neví rady ani on ani jeho rádci. Najednou si faraónův číšník vzpomene na jednoho mladého Hebrejce, se kterým seděl ve vězení. Číšníkovi se taky zdál sen a ten Hebrej mu ho vyložil.
Je vidět, že Josef od té doby, co se snažil vyniknout mezi svými bratry, už ušel dlouhou cestu. Prošel si náročnými situacemi, které mu pomohly dozrát. Co když má nějaké nadání, které nikdo na faraonově dvoře nemá? Číšník ho doporučí, a tak si ho pozvou, aby faraonovi jeho sen pomohl pochopit.
Faraona trápí budoucnost jeho země. Převaluje se na svém luxusním lůžku ve svém krásném paláci, ale noc mu nepřináší odpočinek. Tuší, že se něco děje, že něco není v pořádku s ekonomikou. Zdá se mu, že přijde sedm vykrmených krav a za nimi sedm hladových, které ty vykrmené sežerou.
A pak se mu zdá druhý sen, ve kterém sedm krásných a plných klasů pohltí sedm klasů prázdných a sežehlých.
Tady je dobré si povšimnout, že čím výše postavená osoba měla sen, tím větší ten sen měl dopad. Faraon nese zodpovědnost za ostatní. A není to jediný panovník, kterému se v Bibli něco zdá. Šalamoun má sen, ve kterém Boha žádá o moudrost být dobrým panovníkem. Perskému králi Nabukadnezarovi se zdá o obří soše na hliněných nohou, která se zhroutí. Ani Nabukadnezar ani faraon si se svým snem neví rady a oba si povolávají Izraelce, aby jim vysvětlil, co jim Bůh chce říct.
Josef sbírá asociace, spojuje to s ne vnitřní dynamikou faraonovy duše, ale s vnějšími projevy ekonomiky. Podle Josefa Bůh zjevil faraonovi předpověď růstu a poklesu HDP v jeho zemi na příštích čtrnáct let. Který panovník by tohle nechtěl?! Přijde sedm let, kdy se nám bude dařit, bude líp, lidé budou spokojení. A pak přijde sedm let hladu a obav.
Tady bych chtěl jenom poukázat, že tohle staré biblické pozorování o ekonomických cyklech mohlo mít něco do sebe. Velká recese přišla v roce 2008 pak tu bylo víceméně sedm let blbě a od roku 2014 do roku 2020 ekonomika docela rostla. A už před pandemií v lednu 2020 byly první ukazatele, že se něco děje. Nechci být nějaký pesimista, ale myslím si, že nás příštích pár let nečeká jednoduchá doba.
I Faraon bere sen vážně a chce podle něj nějak jednat, jenže neví, jak. Josef má ale plán: Každý rok něco ušetřit a pak ty zásoby použít v době, kdy bude špatně. Faraona tím tak uchvátí, že ho jmenuje správcem nad obilím.
By mě zajímalo, co se třeba teď zdá našemu premiérovi. Snad je to něco dobrého.
Závěr
Milí přátelé, tohle byl třetí sen, ale v Bibli je jich mnohem víc a jsou taky moc zajímavé. Tak doufám, že jste neusnuli. Kdyby ano, tak že se vám zdálo něco hezčího než mě o zmutovaném vesmírném vraždícím mravenci.
Chtěl bych vás povzbudit k tomu, že i když se nám to zdá třeba trochu divné tak, že s námi Bůh může promlouvat skrze sny.
A že když usínáme s nějakým trápením, tak nám ve snu může Bůh přinést úlevu. Přeji vám pěkné sny.
Amen.
Karel Müller